تازه ها

مناسبت ها

بنر

نوین ایده زاگرس

بنر

نخبه کیست

پیام زندگی

آرشیو سرآمد

اوقات شرعی


امروز : دوشنبه
27. آذر 1396
29. ربيع‌الاول 1439
18. 2017

امار بازدید کنندگان

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterامروز1036
mod_vvisit_counterدیروز730
mod_vvisit_counterاین هفته1766
mod_vvisit_counterهفته گذشته2208
mod_vvisit_counterاین ماه6123
mod_vvisit_counterماه گذشته5968
mod_vvisit_counterکل بازدیدکنندگان1289756
کارگاه آموزشی " مهارت خودآگاهی و ارتباط موثر " مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
سه شنبه ، 30 خرداد 1396

بنیاد نخبگان استان لرستان در راستای فعالیت­ های فرهنگی و با هدف توانمند­سازی صاحبان استعدادهای برتر و خانواده های آنان، کارگاه آموزشی با عنوان "مهارت خود آگاهی و ارتباط موثر" را با رعایت شیوه نامه برگزاری کارگاه های آموزشی با رویکرد پیشگیری از آسیب های فردی و اجتماعی، در روز چهارشنبه 10 خرداد 1396 ( صبح و عصر ) در محل سالن جلسات خانه فرهنگیان آموزش و پرورش استان برگزار نمود. در این دوره که تعدادی زیادی از استعدادهای برتر و مشمول تسهیلات بنیاد نخبگان استان لرستان و والدین آنان حضور داشتند، آقای دکتر امیری، رئیس بنیاد نخبگان استان لرستان ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه با تشریح اهداف این کارگاه به لزوم برگزاری این کارگاه ها اشاره کردند و افزود این کارگاه‌ها با هدف توانمندسازی به منظور تأثیرگذاری مستعدین برتر و خانواده های آنان در جامعه برگزار می‌شود و مستعدین برتر را به استفاده خوب و بهینه از این کارگاه رهنمون کردند . ایشان افزودند که صاحبان استعداد برتر در مسیر توانمند شدن نیاز دارند که ابتدا شیوه برقراری ارتباط موثر را فرا بگیرند تا بتوانند در محیط خود "اثرگذار" شوند. ایشان سپس ضمن معرفی مدرس کارگاه آموزشی آقای دکتر عزت اله قدم پور ، ایشان را فردی توانمند در حوزه کاری خود دانستند.

در ادامه دکتر قدم پور مدرس کارگاه ضمن تعریف دو مقوله مهارت و زندگی به بیان گام های هفتگانه مهارت برقراری ارتباط موثر پرداخت. شرکت کنندگان نیز برخی از گام های هفتگانه را با ایفاء نقش به صورت عملی تمرین نمودند.

دکتر قدم پور از خودآگاهی به عنوان یکی از ارکان ارتباط موثر نام برد و خودآگاهی را توانایی شناخت و آگاهی از خصوصیات ، نقاط ضعف و قدرت دانست و بیان نمود که رشد خودآگاهی به فرد کمک می کند تا دریابد تحت استرس قرار دارد یا نه و این معمولا در روابط اجتماعی و روابط بین فردی مؤثر است.

در این کارگاه آموزشی در ابتدا مقدمه‌ای از تعریف "ارتباط موثر" ارائه شد. ارتباط موثر رابطه‌ای است که در آن شخص به گونه‌ای عمل می‌کند که در آن علاوه بر اینکه خودش به خواسته‌هایش می‌رسد، افراد مقابل نیز احساس رضایت دارند و سپس انواع ارتباط بین فردی که شامل 1- ارتباط قدرت مدار خودمحور (شخصی که چنین رفتاری دارد معمولاً می­خواهد نظر خودش را به دیگران تحمیل کند، حوصله گوش دادن به حرف­های دیگران را ندارد، بیشتر نصیحت می‌کند و پند و اندرز می‌دهد، رفتارش مستبدانه و دیکتاتوری است. دیگران را از عاقبت کارهایشان می‌ترساند) 2- ارتباط منفی و منفعل (در این روش شخص آگاهانه سعی می­کند از درگیری اجتناب کند حتی اگر نتیجه‌اش رنج بردن خودش باشد. به جای عمل، عکس‌العمل نشان می‌دهد.خواست‌های دیگران را به خواسته‌های خود ترجیح می‌دهد و اطرافیان هم بیشتر از رفتار او سوءاستفاده کرده و از طرف او تصمیم می‌گیرند و سهم او را در رابطه انکار می‌کنند یا به او کار بیشتری ارجاع می­دهند. اغلب عصبانی، مأیوس، رنجیده، انزواطلب و غیراجتماعی است. معمولاً چنان تحت تأثیر احساسات و هیجانات قرار می‌گیرد که حتی عادی‌ترین خواسته‌هایش را هم نمی­تواند بیان کند. در درون خود دائماً احساس نگرانی، نارضایتی و رنجش دارد). 3- ارتباط مثبت و موثر (شخصی که رفتاری مثبت و تأثیرگذار دارد در درجه اول با خودش و درونش رابطه‌ای آگاهانه دارد. خود و دیگران را آنطور که هستند می‌پذیرد. به نیازها، خواسته‌ها، افکار و ارزش‌های خود واقف است. به رهبری اراده خود برای تأمین نیازهای خود فعالیت می­کند. برای کسب حقوقش مقاومت می­کند. از عزت نفس بالایی برخوردار است و برای رسیدن به خواسته‌هایش قدم اول را برمی‌دارد).

در بخش دوم روش‌های کسب ارتباط موثربیان شد. همچنین سطوح خودآگاهی و نقش آن در ارتقای ارتباطات و هدف ارتباط موثر نیز به صورت تبیین شد. از اهداف ارتباط موثر این است که به خود و دیگران آسیب نزنیم. مسئول ارزش­ها، عقاید و افکارمان باشیم. مسئول عواطف خود باشیم. در قبال خشنودی خود مسئول باشیم. دیگران را مسئول ناخشنودی خود ندانیم. حد و مرزهای خود را تعیین کنیم. در بخش آخر مهارت­های ارتباط موثر و تکنیک­هایی که در برقراری ارتباط موثر الزامی است توضیح داده شد و کارگاه آموزشی به صورت عملی ادامه یافت و هریک از شرکت کنندگان طی پرسش‌هایی و انجام آزمون‌های مربوط به سنجش فردی ارتباط موثر، خود را مورد آزمون قرار دادند و نتایح مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت.

در ادامه تکنیک های عملی با نظارت مدرس اجرا شد و استعدادهای برتر به صورت عملی مشکلات و سختیهای امر ارتباط موثر را فرا گرفتند.

در پایان فرم نظرسنجی در رابطه با کیفیت برگزاری کارگاه و ارائه نظرات در بین شرکت کنندگان توزیع و متعاقباً نتایج آن جمع بندی شد.در مجموع نظرات شرکت کنندگان حاکی از رضایتمندی از کارگاه آموزشی و تقاضا برای تکرار چنین دوره‌هایی در آینده بود. همچنین به هریک از شرکت­ کنندگان در این کارگاه گواهینامه شرکت در کارگاه آموزشی مربوطه اعطا می گردد.